PSYCHOMOTORISCHE TESTEN EN THERAPIE
Kinderen ontwikkelen door te spelen en te bewegen. Sommige kinderen ervaren moeilijkheden bij deze motorische ontwikkeling. Dit kan gepaard gaan met een diagnose zoals DCD, ASS of AD(H)D, maar hoeft zeker niet altijd. Het uit zich in problemen met de grove en/of fijne motoriek en kan een grote invloed hebben op de schoolse vaardigheden.
Om te weten te komen waar de mogelijkheden en moeilijkheden van het kind liggen, wordt een motorisch onderzoek uitgevoerd. Na het afnemen van verschillende psychomotorische testen, zal de ontwikkeling op een speelse manier gestimuleerd worden.
Afhankelijk van de noden, kan er ingezet worden op een of meer van de volgende onderdelen:
-
Stimuleren van grove motoriek: evenwicht, coördinatie, balvaardigheden, motorisch plan en functionele vaardigheden (DCD)
-
Stimuleren van fijne motoriek
-
Schrijfmotoriek: pengreep, schrijfbewegingen en patronen, lettervormingen, verbindingen en tempo
-
Lateralisatie-moeilijkheden: hardnekkig spiegelen, geen duidelijke voorkeurshand, moeilijkheden met schrijven en/of lezen
-
Moeilijkheden met ruimtelijke vaardigheden
-
Schoolrijpheid
-
Executieve functies: plannen-organiseren, aandacht-concentratie, werkgeheugen

